ارز دیجیتال

تحلیل ، بررسی و اخبار بازار ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال

تحلیل ، بررسی و اخبار بازار ارزهای دیجیتال

آشنایی با ربات‌های معامله‌گر (Trading Bots) به زبان ساده

ربات‌های معامله‌گر یا همان ربات‌های تریدر روز به روز نقش مهمتری در بازارهای مالی به خصوص بازار نوپای ارزهای دیجیتال پیدا می‌کنند. در این مقاله به بررسی ربات‌های معامله‌گر و نحوه کار آن‌ها می‌پردازیم.

۱- یک ربات معامله‌گر چیست و چه اهمیتی دارد؟

آشنایی با ربات‌های معامله‌گر (Trading Bots) به زبان ساده

 

این ربات‌ها می‌توانند به‌صورت خودکار از جانب شما خریدوفروش کنند و با ویژگی‌های جدیدی که به این برنامه اضافه‌شده این ربات‌ها به‌طور پیوسته در حال پیشرفته شدن هستند.

ربات‌های معامله‌گر معمولاً برای تشخیص روند و تصمیم‌گیری اینکه چه زمانی یک ترید باید انجام شود از یک سری الگوریتم استفاده می‌کنند.

چنین نرم‌افزاری برای سال‌ها در بازار سهام و کالاهای فارکس یک نرم‌افزار کاربردی بوده و حالا پا به عرصه ارزهای دیجیتال هم گذاشته‌اند. در حالی که نوسانات قیمت‌ها در بازارهای سنتی معمولا به چند سنت در روز محدود می‌شوند، نوسانات قیمت در دنیای ارزهای دیجیتال که البته ۲۴ ساعت شبانه‌روز اتفاق می‌افتد می‌تواند بسیار ناگوار باشد.

یک ربات معامله‌گر ارزهای دیجیتالی مناسب فرصتی را برای معامله‌گران فراهم می‌کند که آنها بتوانند در تمام طول شبانه‌روز حتی زمانی که خواب هستند یا میز کارشان را ترک کرده‌اند، کنترل بازار را در دست گرفته و از دارایی‌هایشان مراقبت کنند.

برخی از این ربات‌ها رایگان هستند اما برخی دیگر بسته به تعداد ویژگی‌ها و خصوصیاتی که کاربر از ربات توقع دارد به‌صورت ماهیانه هزینه‌های قابل‌توجهی دارند. میزان کارآمد بودن، سطح تحلیل‌هایی که به تریدرها ارائه می‌شود و همچنین تعداد سفارش‌ها عواملی هستند که نشان‌دهنده‌ی یک نرم‌افزار ویژه و بخصوص‌اند.

وقتی همه‌چیز به خوبی پیش برود، ربات‌ها می‌توانند به تریدرهای ارز دیجیتال کمک کنند که در بحث ترید، در بازار یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشند. ربات‌ها می‌توانند معاملات را بر اساس پارامترهای ورودی توسعه‌دهندگان یا شخص معامله‌گر انجام دهند یا اینکه از فعالیت‌های تحلیل گران و تریدرهای خبره کپی‌برداری کرده و عملکرد آنها را به‌طور کامل بررسی کنند.

۲- ربات‌ها از کجا می‌فهمند که باید چه‌کاری انجام دهند؟

آشنایی با ربات‌های معامله‌گر (Trading Bots) به زبان ساده

معاملات در بازار معمولا طبق تحلیل صورت می‌گیرند نه احساسات.

ربات‌های موجود معمولاً بر اساس الگوریتم‌هایی که توسط توسعه‌دهنده‌های آنها پیکربندی شده کار می‌کنند و به این ترتیب موفقیت آنها وابسته به میزان درک و دانش سازندگان آنها از چگونگی کارکرد دنیای ارزهای دیجیتالی است. این ابزار معمولاً برای تریدرهای حرفه‌ای که تفسیرهای بخصوص خودشان را از بازار دارند، آزاردهنده هستند به این خاطر که برخی از بخش‌های نرم‌افزار قابلیت محدودی برای شخصی‌سازی دارند.
آشنایی با ربات‌های معامله‌گر (Trading Bots) به زبان ساده

ربات‌ها نمی‌توانند مانند انسان‌ها بر اساس پیش‌بینی خریدی را انجام دهند، آنها خریدها را بر اساس شاخص‌های تکنیکال انجام می‌دهند. اگر شاخص‌های انتخابی شما یک فرصت خرید را نشان دهد ربات نیز به‌صورت کورکورانه دستور پیکربندی شده را انجام خواهد داد. مگر اینکه رباتتان را با یک معامله‌گر حرفه‌ای مرتبط کنید (این امکان وجود دارد)

وقتی بحث فروش کوین‌ها مطرح می‌شود با اطمینان از سوددهی موردنظر می‌توان فهمید که زمان فروش فرا رسیده است یا اینکه در هنگام سقوط بازار توقف ضرر یا حد ضرر یا استاپ لاس (Stop Loss) مورد نیاز است.

بخش توقف ضرر زمانی است که وقتی قیمت ارزهای دیجیتال به پایین‌تر از قیمت مشخصی برسند به‌صورت خودکار به فروش خواهند رسید این قیمت می‌تواند درصد مشخصی از قیمت اولیه باشد. ربات‌ها همچنین از ویژگی‌های دیگری مانند عقب‌نشینی از stop loss استفاده می‌کنند که مسیر یک افزایش قیمت را دنبال می‌کند.

اگر بعد از به‌دست آوردن میزان معینی سود، قیمت کوین کاهش پیدا کند ربات به‌صورت خودکار در زمان سود دارایی را می‌فروشد

در پایان، مزیت یک ربات این است که می‌تواند از طریق شاخص‌های حرفه‌ای به جستجوی فرصت‌های جدید بپردازد و به‌صورت همزمان نگاهی قوی و گویا به سرمایه گذاری‌های انجام‌شده داشته باشد.

طمع کردن معمولاً جلوی فروش به‌موقع یک معامله‌گر را می‌گیرد، و این مشکل با ربات‌ها حل‌شدنی است.

توانایی ربات‌ها برای سودآوری موفق به خاطر این حقیقت که معاملات بازار به اخبار توسعه و یا حتی فقط توییت یک فرد تأثیر گذار در زمینه ارزهای دیجیتالی بستگی دارد، محدود شده است.

با در نظر گرفتن اینکه ربات‌ها به داده‌های خام و عملکرد تاریخی متکی هستند اینکه از آنها بخواهیم بر اساس اتفاقات روز عمل می‌کنند یک توقع بیجاست.

۳– آیا می‌توان به ربات‌های معامله‌گر اعتماد کرد؟

آشنایی با ربات‌های معامله‌گر (Trading Bots) به زبان ساده

لازم است ربات معتبری را پیدا کنیم که خطاهای برنامه‌نویسی ندارد و در ۹۹ درصد مواقع آپ‌تایم و فعال باشد. ربات‌ها همچنین باید توأم با ویژگی‌هایی باشند که از کاربران در برابر سقوط‌های ناگوار در دنیای ارزهای دیجیتالی حفاظت کنند.

مواردی گزارش‌شده که در آنها ربات‌های به‌ظاهر قابل‌اعتماد در واقع دام اسکمرها بوده‌اند و به این ترتیب کاربران نمی‌توانستند از حسابشان پول برداشت کنند. همیشه مطمئن شوید از سرویسی استفاده می‌کنید که برای مدتی کار کرده است و از این موضوع آگاه باشد که برخی شرکت‌ها به شما درباره به‌دست آوردن مقدار زیادی پول وعده وعیدهای توخالی می‌دهند.

در نهایت لازم است بدانید که اگر به دنبال یک درآمد ثابت هستید ربات‌ها گزینه مناسبی برای شما نیستند. نتیجه گرفتن از چنین نرم‌افزارهایی نیازمند زمان و تلاش است و همچنین بررسی برخی استراتژی‌ها بر اساس اطلاعات تاریخی که به ما نشان دهد برخی معاملات خاص چه آینده‌ای خواهند داشت. بهتر است که همیشه برای شروع از یک سرمایه کم شروع کنید، تا زمانی که به سیستم جدید عادت کنید.

اما اگر بخواهیم به نیمه‌پر لیوان نگاه کنیم، در زمان استفاده از ربات‌ها از آنجایی که ابزارهای معامله‌کننده خودکار خطاهای پرهزینه انجام نمی‌دهند، میزان اشتباهات انسانی بسیار کمتر است.

۴- آیا ربات‌های معامله‌گر روزی می‌توانند جای انسان‌ها را بگیرند؟

 

آشنایی با ربات‌های معامله‌گر (Trading Bots) به زبان ساده

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی کمک شایانی به توسعه و تکامل ربات‌ها می‌کند ولی هنوز راه بسیار زیادی تا غلبه تکنولوژی به هوش و غریزه انسان در پیش است.

به نظر نمی‌رسد که روزی یک ربات بتواند یک تهدید بزرگ برعلیه دنیای ارزهای دیجیتال را تشخیص داده یا اهمیت فناوری‌های در حال ظهور را بفهمد. هرچند باید به این موضوع فکر کنیم که اگر همه افراد از یک نوع استراتژی در ربات‌ها استفاده کنند دیگر کسی نمی‌تواند در جایگاهی قرار بگیرد که به سوددهی برسد.

از این رو این روزها قابلیتی در برخی از ربات‌های شخصی‌سازی شده در حال همه‌گیر شدن است که این توانایی را به شما می‌دهند تا به‌وسیله کلید واژه‌ها شبکه‌های اجتماعی را به‌منظور مقاصد خبری زیر و رو کنند. هرچند این موضوع می‌تواند اهمیت یک توسعه مهم را به سرمایه‌گذار نشان دهد ولی اگر ربات سرخود عمل کند می‌تواند مشکل‌ساز شود چون ممکن است که اخبار، اخبار غلط یا یک ادعای زیادی خوش‌بینانه توسط یک استارت‌ آپ تازه‌کار ارزهای دیجیتال بوده باشد. (از این رو برخی از ربات‌ها در تلاش‌اند که بهترین عملکرد را در هر دو حالت داشته باشند (دنیای مجازی و دنیای ارزهای دیجیتال)

سرویس‌هایی مانند کریپتوفر (Cryptohopper) به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که به‌صورت خودکار با استفاده از بهترین شاخص‌ها و شکل واقعی تحلیل‌های تکنیکال به خریدوفروش بپردازند. این ربات همچنین به شخص ثالثی که در حال تجزیه تحلیل‌های تکنیکال است این اجازه را می‌دهد که هشداری درباره‌ی سرمایه‌گذاری وعده داده شده به ربات بفرستد تا ربات بتواند به‌صورت خودکار از طرف کاربر وارد عمل شود. این موضوع این امکان را به ما می‌دهد که تا جایی که نیاز است نقش انسان را در تجزیه تحلیل‌های اساسی بیشتر کنیم. این موضوع می‌تواند موردبحث قرار گیرد که چنین سیستم هایبریدی می‌تواند سرعت لازم را به معاملات بدهد؟

۵-  چگونه از یک ربات معامله‌گر استفاده کنیم؟

آشنایی با ربات‌های معامله‌گر (Trading Bots) به زبان ساده

مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که ربات خودتان را به صرافی که بیش از همه استفاده می‌کنید، وصل کنید.

به‌منظور انجام این کار توسط کریپتوفر معمولاً باید یک کلید api روی صرافی انتخابی خودتان درست کنید، مانند huobi یا binance. سپس آن را روی وب‌سایت ربات قرار داده و آنها را به هم مرتبط کنید.

سپس می‌توانید از شاخص‌های تکنیکال استفاده کنید که به فیلتر شما بگوید چه زمانی وقت خرید یا فروش کوینی است که شما انتخاب کرده‌اید و شما می‌توانید ببینید که طبق صفحه آمار وضعیت شما چگونه است. بر اساس اطلاعات گذشته می‌توانید استراتژی‌های دیگر را امتحان کنید و عملکرد آنها را بسنجید و سپس تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید از این استراتژی‌ها پیروی کنید یا خیر.

۶- چگونه می‌شود از ربات معامله‌گر بیشترین استفاده را برد؟

آشنایی با ربات‌های معامله‌گر (Trading Bots) به زبان ساده

همان‌طور که گفتیم انجام دادن کارها و بررسی استراتژی‌ها ی گذشته می‌تواند یک نشانه مفید باشد برای اینکه بدانیم معامله‌ای که قرار است انجام دهیم موفق خواهد بود یا خیر.

بهتر است به یاد داشته باشیم که اگر بر روی یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنیم باید همیشه جدیدترین اخبار توسعه بازار را دنبال کنیم و در نهایت به خاطر داشته باشید که این موضوع بسیار حیاتی است که قبل از قبول توصیه یک تحلیلگر، سابقه عملکرد وی را بررسی کنیم.

متخصصان قابل‌اعتماد همیشه جزئیات عملکرد خودشان در گذشته و عملکرد حال حاضرشان را در اختیار شما می‌گذارند.

همچنین برخی از این متخصصان وب‌سایت‌های شخصی خودشان را دارند که در آن درباره‌ی اصول و متدهایشان و جزئیات درباره‌ی تکنولوژی‌هایی که ارزیابی های معاملاتی آنها را پایه‌گذاری کرده است در اختیار شما می‌گذارند.

منبع: cointelegraph

آشنایی با ربات‌های معامله‌گر (Trading Bots) به زبان ساده

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.