رایگان به دست آوردن یک چیز ارزشمند همیشه برای مردم جذاب بوده و توجه مردم معمولی را به خودش جلب می کند. حال سایت هایی ادعا می کنند که بیت کوینی را که هر واحد از آن، در هنگام نوشتن این مقاله بالای ۱۴ میلیون تومان ارزش دارد، به صورت رایگان به کاربران خود اهدا می کنند. در این مقاله به بررسی سایت های بیت کوین رایگان می پردازیم.
سایت های زیادی وجود دارند که در قبال کاری که کاربران انجام می دهند به کاربران مقداری بیت کوین اهدا می کنند. مثلا سایت های کلیکی و تبلیغاتی زیادی وجود دارند که شما بنر هایی را از سایت مبدا دریافت می کنید و در سایت خود قرار می دهید و نسبت به تعداد کلیکی که روی بنر انجام می شود پاداش دریافت می کنید. این کار منطقی به نظر می آید زیرا در قبال فعالیتی که انجام می دهید پاداش می گیرید. اما مقصود ما این سایت ها نیستند.
در این مقاله به بررسی سایت هایی می پردازیم که ادعا دارند بدون نیاز به انجام فعالیت و فقط با ثبت نام در سایت و کلیک روی یک دکمه به شما بیت کوین اهدا می کنند. به این سایت ها فاست (Faucet) می گویند.
فاست ها سیستم های ارائه دهنده ارزهای دیجیتال به صورت رایگان و مبتنی بر شانس هستند. نحوه کار این سایت ها به این صورت است که بعد از ثبت نام در سایت، روی یک دکمه کلیک می کنید و نسبت به شانس و عددی که نمایش داده می شود، مقداری بیت کوین رایگان دریافت می کنید. در فاست ها معمولا هر یک ساعت یکبار می توانید شانس خود را امتحان کنید.
به هیچ وجه- این سایت ها به گونه ای طراحی شده اند که شانس بسیار کمی برای بردن مبالغ بالا دارید و شاید اگر ۱۰ روز مداوم هم در این سایت ها فعالیت کنید ۱ دلار هم درآمد نداشته باشید. سایت های فاست با دریافت بازدید خیلی بالا و درج تبلیغات، درآمد زیادی را برای مدیرانشان به همراه می آورند و کاربران به نوعی نقش یک ابزار رایگان کسب درآمد را دارند.
بلاک چین می تواند همه فرایند های قدیمی را تغییر دهد و به رویای هوشمند سازی و تمرکز زدایی کل جهان، تحقق بخشد. یکی از مواردی که بلاک چین می تواند آن را متحول کند اینترنت است. آینده اینترنت با بلاک چین بسیار زیبا است.
با ارز دیجیتال همراه باشید...
موتور جستجوی غیرمتمرکز، از فناوری منحصر به فرد توزیع شده به نام بلاک چین استفاده می کند.
با یک مثال ساده شروع می کنیم:
همانطور که می دانید گوگل معروف ترین و پرکاربردترین موتورجستجوی اینترنت است. اما این شبکه غیرمتمرکز نیست. وقتی شما کلمه ای را تایپ می کنید، داده های شما در سرور های گوگل ثبت می شوند. به دلیل متمرکز بودن شبکه گوگل، دسترسی به این داده ها توسط توسعه دهندگان گوگل امکان پذیر است.
البته گوگل بارها اعلام کرده است که این داده ها محرمانه هستند و آن ها را در اختیار کسی قرار نخواهد داد اما با این وجود باز هم اعتماد حقیقی برقرار نشده است.
اما با استفاده از بلاک چین، حریم خصوصی بیشتری در پیدا کردن محصولات و خدمات مورد نیاز خود خواهید داشت. شما در این فناوری مالک حقیقی اطلاعات خود هستید و داده های شما به سرور های یک سیستم خاص ارسال نخواهد شد. داده های در بلاک چین بین میلیون ها کامیپوتر توزیع شده است.
احتمالا سرویس تبلیغات گوگل (google adwords) را می شناسید. گاهی اوقات تبلیغات گوگل آزار دهنده هستند. از طریق فناوری جدید، از تبلیغات مزاحم خلاص خواهید شد و محتوا و تبلیغاتی را که خود شما آن را دوست دارید، مشاهده خواهید کرد.
این فناوری مانند موتورهای جستجوی دیگر فعالیت خواهد کرد. در این پلتفرم اطلاعات مرتبط در مورد جستجوهای شما در بلاک چین ذخیره و بررسی می شود و اطلاعات دوباره به کامیپوتر شما منتقل می شود.
این موضوع در موتورهای جستجوی معمولی هم صادق است با این تفاوت که در بلاک چین، داده های شما در پایگاه داده غیرمتمرکز ذخیره و بررسی می شود. شما با استفاده از کلید خصوصی منحصر به فرد قادر خواهید بود تا از اینترنت به صورت ناشناس استفاده کنید.
شما همچنین در نسل جدید موتورهای جستجو می توانید اطلاعات خود را با استفاده از قرارداد های هوشمند در اختیار فروشگاه های اینترنتی قراردهید تا آن ها تبلیغات موردنظر شما را نشان دهند که باعث می شود بتوانید از این راه مقداری کسب درآمد کنید و همچنین فروشگاه ها از واسطه های تبلیغاتی و تبلیغات مزاحم جلوگیری می کنند.
علاوه بر این، کاربران می توانند برای هر جستجوی مرتبط که مستقیما از تبلیغ کننده به کاربر منتقل شود، پاداش دریافت کنند. یکی از نمونه های این موضوع، سیستم جستجوی BitClave است که به زودی اجرایی خواهد شد. مزیت اصلی چنین اکوسیستمی این است که به کاربران اجازه می دهد تا از جستجوهای آنلاین خود به سود هم بدست بیاورند و اطلاعاتی را در مورد محصولاتی که واقعا علاقه مند هستند، دریافت کنند.
حوزه تبلیغاتی آنلاین توسط تعدادی از شرکت های خیلی بزرگ، از جمله گوگل، آمازون و فیس بوک اداره می شود.
این شرکت های بزرگ ، به نوعی به شرکت های دیگر می گویند: ” اگر می خواهید دیده شوید باید از ما کمک بگیرید.”
چیزی که خیلی از مردم نمی دانند این است که هنگام وبگردی در اینترنت از طریق موتورهای جستجو یا شبکه های اجتماعی بزرگ، ما اطلاعات شخصی خود را در اختیار آن ها قرار می دهیم.
این اطلاعات ممکن است در اختیار شرکت های تبلیغاتی، فروشگاه ها و حتی سرویس های امنیتی و جاسوسی قرار بگیرند. پس اینترنت نیازمند تغییر است. حالا با فناوری بلاک چین این تغییرات ممکن است.
یک موتور جستجوی غیر متمرکز، تمام قدرت را بین کاربران تقسیم می کند. شما در این سیستم مالک اطلاعات خود هستید و اگر مایل باشید می توانید آن را در اختیار شرکت های تبلیغاتی قرار دهید تا با نمایش تبلیغات مورد علاقه به شما، از وبگردی مقداری هم کسب درآمد کنید.
اگر هم مایل نباشید می توانید با مالکیت حقیق اطلاعات خود، از فضای اینترنت با حریم خصوصی کامل استفاده کنید.
روز به روز کاربردهای بیشتری از بلاک چین کشف می شود. ایده های زیادی روی بلاک چین قابل اجراست. ایده هایی که قبل از فناوری بلاک چین چیزی شبیه به رویا بود. حالا بلاک چین به کمک علم آمده است.
دانشمندانی که پیچیده ترین مشکلات جهان را حل می کنند، با یک ریسک جدی مواجه هستند. ریسک بسیار بزرگ دانشمندان این است که ممکن است از شخص دیگری به جای آن ها تقدیر به عمل آید. علاوه بر این ها، رقابت شدیدی برای بودجه و بین محققان مختلف وجود دارد – اغلب اوقات پروژه های بزرگ به کسانی که شهرت بیشتری دارند سپرده می شود.
تصور کنید که چه تعداد استعداد درخشان و جوان در این سیستم نابود می شود. بدون دکترا و سابقه کافی، افراد مستعد نمی توانند در حل مشکلات جهان به بشر کمک کنند. در سیستم فعلی، همه افراد مستعد نمی توانند به ایجاد تغییرات کمک کنند. موسسات علمی قرن هاست که از این سیستم استفاده می کنند و از همه ظرفیت موجود برای حل مشکلات استفاده نمی کنند.
هنگامی که ما در حال نگارش این مقاله هستیم ممکن است در چندین نقطه از جهان، افراد مختلفی در حال کار بر روی یک پروژه مشابه باشند. مثلا فرض کنید همزمان در چین و ایران داشنمندان در حال کار بر روی یک پروژه مشابه هستند. این کار هزینه و وقت زیادی برای دولت ها دارد و ممکن است یکی از آن ها در رقابت عرضه سریع تر ضرر کند.
در پلتفرم های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین ، تمام افراد جهان خواهند توانست نسبت به استعداد خود روی یک پروژه مشابه فعالیت کنند و در پایان نسبت به کار انجام شده هر کدام پاداش خود را دریافت کنند. البته این ایده هنوز قابل اجرا نیست و نیاز به تحقیق بیشتری دارد.
از نظر فنی جای بحث زیادی وجود خواهد داشت ولی به صورت تئوری، فعالیت افراد در پروژه ها به شرح زیر خواهد بود:
برای حرفه ای ها: حرفه ای ها در پلتفرم های علمی نسل جدید مجبور نیستند برای تامین اعتبار و سرمایه پروژه، مذاکرات زیادی انجام دهند و یا به مدیران ثابت کنند که آن ها توانایی انجام این پروژه را دارند.
برای مبتدی ها: بدون داشتن مدرک دکتری هم می توانید در پلتفرم نسل جدید ، ایده های خود را درباره پروژه در میان بگذارید.
به صورت تئوری در پلتفرم های نسل جدید کاربران ابتدا از نظر توانایی علمی بررسی می شوند و سپس نسبت به کمی که به پروژه می کنند نوعی توکن به عنوان پاداش دریافت می کنند. این توکن ها ارزشمند هستند و قابلیت خرید و فروش را دارند.
همچنین کسانی که علاقه مند به سرمایه گذاری باشند می توانند روی هر پروژه سرمایه گذاری کنند و در پایان پروژه سود خود را دریافت کنند.
چشمانداز پرداخت بهسرعت در حال تغییر است و بخش بزرگی از این سرعت به خاطر مصرفکنندگان دیجیتالی قدرتمندی است که انتظاراتشان به خاطر تلفنهای هوشمند و خدماتی که ارائه میدهند تغییر کرده است. این بهاین معنا است که بیش از هر وقت دیگری مصرفکنندگان میخواهند که پرداختی سریع، راحت و بدون هیچ زحمتی داشته باشند. این موضوع ارائهدهندگان خدمات پرداخت و دیگر مدعیان این حوزه را دورهم جمع کرد که بتوانند قلب و البته کیف پول مصرفکنندگانِ تلفن به دستِ امروزی را در نقطه فروش تسخیر کنند.
بازار ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency Market) روز به روز در حال پیشرفت بوده و رشد قابل توجه ای در چند سال اخیر داشته است. هم اکنون ارزهای دیجیتال و بازارهای مربوطه به بلوغ کامل رسیده اند.
ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال از حدود ۱۸ میلیارد دلار در سال گذشته به ۱۵۸٫۵ میلیارد دلار رسیده است. این موضوع بدین معنی است که تاکنون ارزش بازار نسبت به سال گذشته حدود ۷۹۵ درصد افزایش یافته است. قیمت بازار جهانی ارزهای دیجیتال از بسیاری از پول های سنتی ملی و سیستم های فعلی پرداخت بیشتر است.
بیت کوین، ارز دیجیتالی شناخته شده، اخیرا با اجرای موفقیت آمیز SegWit رشد چشمگیری پیدا کرد. با این حال، بازار ارزهای دیجیتال Bitcoin کمتر از ۵۰ درصد تاثیرات بازار را انجام می دهد اما بیشتر افزایش رشد بازار به دلیل گسترش و رشد روز افزون آلت کوین ها است. در حقیقت، افزایش قیمت و ارزش بعضی از آلت کوین ها واقعا چشمگیر است.
کسانی که به داج کوین به عنوان یک شوخی نگاه می کردند باید بدانند که ارزش کل بازار آن نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار محاسبه شده است. دیگر ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین کش که منتقدین فکر می کردند به زودی شکست می خورد، هم رشد کرده اند. به دلیل استخراج راحت تر، بیت کوین کش چند روز پیش به قیمت ۸۰۰ دلار رسید.
پیش از این نیز رقابت بین بیت کوین و دیگر ارز های دیجیتالی وجود داشت اما معمولا بیت کوین پیروز می شد. روز به روز علاقه مردم به ارزهای دجیتال بیشتر می شود که باعث سرمایه گذاری و کاملتر شدن ارزهای دیجیتال می شود.
مؤسساتی مانند گلدمن ساچز اعلام کرده اند که دیگر نمی توانند از بازار ارزهای دیجیتال چشم پوشی کنند و جریان های شبیه به این باعث افزایش ارزش بازار و اعتمادسازی بیشتر می شود. هنوز هم صاحب نظرانی وجود دارند که وقتی ارقام مربوط به رشد ارزش بازار را بررسی می کنند، نگران حبابی بودن این موضوع هستند. تغییرات شدید و سقوط بازار زمانی اتفاق می افتد که مردم با وحشت از یک موضوع خاص، پول های خود را از شرکت ها خارج کنند؛ تغییراتی که در سال ۲۰۰۰ شاهد بودیم، یعنی زمانی که ارزش سهام ها به شدت کاهش پیدا کرد.
اولین مبادلات رمزنگاری شده ارزهای دیجیتال پس از گذشت چند سال از ظهور Bitcoin انجام شد که بدین وسیله کاربران را قادر می ساخت با ارزهای رایج در ارزهای رمزنگاری شده تجارت کنند. اما با رشد بازار، کمبودهای این نوع از مبادلات آشکار شد که از جمله آن می توان به کلاهبرداریها در معاملات ناقص، خرابی های امنیتی، اقدامات ناعادلانه و عدم شفافیت اشاره کرد.
چین روز گذشته ممنوعیت مبادلات رمزنگاری را صادر کرد. گرچه انگیزه این کار از جانب دولت چین به وضوح مشخص نشده است، اما به علت خطرات مالی که این ارزهای دیجیتال به طور فزاینده میتوانند داشته باشند، این تصمیم دولت چین میتواند یک تصمیم ایدهآل محسوب شود.
با در نظر گرفتن سرمایه گذاران بزرگ که بیشتر در بازار Cryptocurrency (ارزهای دیجیتال) دخیل هستند، نیاز به غلبه بر محدودیت های مبادلات ارزهای رمزنگاری شده دیجیتال ضروری است. لگولاس، صرافی جدید بازار ارزهای دیجیتال، قصد دارد با استفاده از یک رویکرد ترکیبی این مسائل را حل کند.
Legolas از قدرت فناوریهای بلاکچین (blockchain)، بیت کوین، اتریوم و دیگر ارزهای رمزنگاری شده بهره میبرد تا یک صرافی خرید و فروش ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده مبتنی بر پلتفرم غیر متمرکز، شفاف و غیر قابل تغییر ایجاد کند.
لگولاس برای راه اندازی و پشتیبانی از این پلتفرم، با موسسه مالی BankQix Bank مستقر در لوکزامبورگ همکاری کرده است. به لطف مشارکت با این موسسه مالی معتبر، کاربران Legolas قادر خواهند بود تا به طور ایمن در بازار ارزهای دیجیتال سپردهگذاری و سرمایهگذاری کنند و در حالت کاملا امن ارزهای رایج را به ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده و بالعکس تبدیل کنند و یک معامله بی عیب و نقص را انجام دهند؛ ضمن اینکه تمام عملیات در بلاکچین Bitcoin ذخیره می شوند و این فرآیند را در بالاترین سطح اطمینان مورد سنجش و ارزیابی قرار میدهد.
با وجود افزایش رشد و پیشرفتهای قابل توجه بازار ارزهای دیجیتال این فضای مبادله با محدودیتها و مشکلاتی نیز رو بهرو است که در ذیل به آنها اشاره کردهایم.
کمیسیون امنیت و بورس ایالات متحده (SEC) در ماه جولای اعلام کرد که قوانین سفت و سختی ممکن است در مورد ICO یا همان حراج اولیه سکه یا ارز دیجیتال اعمال شود. این کمیسیون همچنین در ماه آگوست نسبت به کلاهبرداریهای ICO هشدار داد. از سوی دیگر ویتایک بوترین موسس و مغز متفکر اتریوم گفت : ما در حباب ICO قرار داریم
اعمال کردن قوانین سفت و سخت توسط اداره تنظیم مقررات مالی (FINRA) و بانک مرکزی روسیه مورد تأیید قرار گرفته است. چین نیز به صورت کامل ICO را ممنوع کرده است. بانک مرکزی چین (People’s Bank of China) چند روز پیش رسما ICO ها (آی سی او یا همان حراج اولیه سکه) را روشی غیر قانونی برای جمع آوری سرمایه توصیف کرد. این بانک در یک بیانیه رسمی اعلام کرد که سازمان ها و افراد، دیگر مجاز به برگزاری کمپین های ICO و فروش توکن نیستند. این بیانیه ICO را اینطور تعریف کرده است: « تامین مالی از طریق ICO به فعالیت یک نهاد برای افزایش دارایی مجازی نظیر بیتکوین یا اتریوم گفته می شود که این کار را از طریق فروش و توزیع غیرقانونی توکن ها انجام می دهند. در واقع این یک نوع جذب سرمایه آزاد است که تایید شده نیست و غیرقانونی به شمار می رود و مضنون به فروش غیر قانونی توکن، صدور غیر قانونی اوراق بهادار، کلاهبرداری مالی، طرح های هرمی و سایر فعالیت های مجرمانه است».
با اینکه احتمالا نقش SEC برای تنظیم و کنترل ICO ها به دلیل صدور دشوار ICO، یک اثر خنثی کنندگی اولیه در در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد خواهد کرد اما این امر موهبت پنهان ایجاد سرمایه، برای کارآفرینان، به وسیله مکانیزم بلاکچین را اثبات می کند؛ چرا که اجازه ورود بانک ها برای استفاده از آن، به عنوان یک فناوری پیشرفته جایگزینی برای روش سنتی کار در بورس موسوم به (IPOS) را به آنها اعطا می کند. اما با دقت به برخی از اقدامات نابخردانه در هفته های اخیر در جهت شکست ICO ها، مواردی از قبیل جلوگیری از ازدیاد Ponzi، سیستم های هرمی و برنامه های کوتاه مدت برای افزایش ثروت که البته در بسیاری از موارد، فراتر از مرزهای مجرمانه هستند، مورد توجه و تامل قرار گرفته اند. از طرفی، این امر پس از عبور از دوره اولیه رضایتمندی، خطر زیان های شدید را کاهش خواهد داد و در نتیجه، تنها پیشنهادات کوین های قابل اعتماد و جدی تر باقی خواهد ماند؛ موضوعی که در نهایت به طور کلی، به بلاکچین و به طور ویژه به اتریوم کمک خواهد کرد. در نهایت، وضع قوانین در ICO ها، راه ورودِ ارزهای رمز نگاری شده برای سرمایه گذاری در معاملات بازارهای مالی را باز خواهد کرد.
در واقع مطلبی که در گزارش صبح امروز بانک مرکزی آمریکا (Bank of America) بیان شد، نقش حیاتی در برداشتن گامی اساسی برای جامعه کریپتو، جهت جایگزینی ارز کلاسیک را به همراه داشت.
گروه مالی Blackmoon که یک شرکت سرمایهگذاری مجهز به فناوریهای مالی است در حال بررسی و کشف یک پلتفرم بلاکچین برای سرمایهگذاری امن در بازار ارزهای دیجیتال است. پلتفرم این شرکت قصد دارد تا سرمایه گذاری های رمزنگاری شده قانونی و امن را انجام دهد. ابزار سرمایهگذاری این پلتفرم به عنوان یک پل ارتباطی در شکاف میان ارزهای رایج و ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده برای مدیران دارایی و همچنین مدیریت بودجه به صورت قانونی به کار گرفته میشود.
کارشناسان مالی و اعتباری درباره نحوه به تکامل رسیدن بازارهای ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده هنوز در حال تجزیه و تحلیل و بررسی موضوع هستند.
این بازار ممکن است زمانی به حالت سکون برسد، اما این اتفاق موقتی خواهد بود چرا که ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده و بازارهای وابسته به آن، روز به روز فراگیرتر و قدرتمندتر میشوند.
تجارت موبایلی- هنوز منتظر پذیرش عمومی
سال گذشته همین موقع، رسانهها درباره اپلپی سروصدای زیادی راه انداختند که راهاندازی آن انفجاری در تجارت موبایلی در سال ۲۰۱۵ به وجود میآورد؛ اما بعد از اینهمه جاروجنجال واقعاً چه اتفاقی افتاد؟ علیرغم برخی تمایلات در نواحی مانند آمریکا، شواهد اندکی دال بر ترجیح مصرفکنندگان دارنده آیفون ۶ به اپلپی نسبت به دیگر ابزارآلات پرداخت وجود دارد. چون زمانی که شما گزینههای پرداخت دیگری دارید چه انگیزهای برای پرداخت از طریق تلفنتان میماند؟ و چطور موبایل در کشورهایی مانند آلمان که هنوز پول نقد حرف اول را در نقطه فروش میزند میتواند نقشش را بهخوبی ایفا کند؟ بنابراین راهاندازی اپلپی به ما نشان داد که همه نوآوریهای جدید پرداخت آنطور که انتظار میرود فراگیر نمیشوند. در سال ۲۰۱۶ ما بخشبندیهای بیشتری را در این فضا میبینیم و به همان اندازه منتظریم راهحلهای کیف پول و پرداخت موبایلی بیشتری ببینیم.
امنیت کلید اصلی در پذیرش مصرفکننده و اطمینان فروشنده است
رشد مداوم پرداختهای غیر تماسی در فروشگاههای محلی و سیستمهای حملونقل عمومی در سراسر جهان نشان میدهد که مصرفکنندگان تمایل بسیار زیادی به پرداخت راحت دارند. حضور فراگیر تلفنهای همراه و ظهور فناوریهای پوشیدنی از برخی جهات بهعین معنا است که پذیرش پرداخت موبایلی توسط عموم، غیرقابلاجتناب است؛ اما تلفنهای همراه راههای نفوذ بسیاری را برای مجرمان بازکرده است. نشت دادههای پروفایل اخیر، مصرفکنندگان را بسیار به موضوع سرقت آیدی و تقلب حساس کرده است. برای اوج گرفتن پرداختهای موبایلی، مصرفکنندگان باید از امنیت تراکنشها، دادهها و تجهیزاتشان مطمئن باشند. این بهآن معنا است که مکانیسمها باید خودشان را با موضوعات مختلفی وفق دهند، ازجمله گمشدن و یا به سرقت رفتن دستگاه و استفاده از وایفای عمومی؛ یعنی اینکه تجهیزات پرداخت باید به نحوی توسعه پیدا کنند و به این موضوع توجه داشته باشند که علاقه کاربران تلفنهای هوشمند به شخصیسازی، نباید آنها را در معرض نرمافزارهای مخرب و یا نقضکننده حریم خصوصی قرار دهد. دیگر اینکه، پذیرندگان باید بتوانند این اطمینان را به صنعت پرداخت داشته باشند که یک چارچوب بیعیب و نقص برای محافظت در برابر کلاهبرداریهای پرداخت و رابطهای مطمئن و قابلاعتماد با مشتریان به آنها میدهند.
برای یکخانه متصل آمادهباشید
در سال ۲۰۱۸ منتظریم که اینترنت چیزها تراکنشهای آنلاین را تحت تأثیر قرار دهد و محصولات خانگی هوشمند روند رو به رشد بیشتری داشته باشند. در سال ۲۰۱۵ و با راهاندازی Homekite شرکت اپل، تصور اینکه وسایل متصل بتوانند مدیریت گرما، امنیت داخلی و روشنایی خانه را بر عهده داشته باشند رنگ واقعیت به خود گرفت. آیا داشتن یخچالی متصل به اینترنت که با حساب بانکی یا کارت اعتباری شما یکپارچهشده باشد، خطرات امنیتی در پی دارد؟ و چگونه گسترش خدمات پرداخت بلادرنگ در تجارت الکترونیکی و موبایلی نقش بازی خواهد کرد؟ تنها زمان به ما خواهد گفت. فناوریهای هوشمند، فرهنگ پرداخت امروزی را مختل خواهند کرد و آیندهای را رقم خواهند زد که در آن، تجارت دیجیتال پرداخت خرد بهطور بالقوه از مکانهای متعددی شروع شود، مانند کنتور برق، سنسورهای جاده، سیستمهای تشخیص شماره خودرو پارک شده و سیستمهای دیداری/شنیداری. اینها همگی بهعین معنی است که مشتریان نیاز به یک دید بلادرنگ نسبت به نقل و انتقالات پول و رسید آنها دارند.
ارزهای دیجیتال به دوران بلوغ خود میرسند
بااینکه این ارزها مانند بیتکوین برای مدتی است که وارد بازار شدهاند اما حجم تراکنشهای آنها پیوسته در حال افزایش است. امروزه حدود ۱۰۰ هزار پذیرنده و ارائهکننده خدمات، بیتکوین را قبول میکنند- یک ارز دیجیتالی نفربهنفر که کارمزد تراکنش برای خردهفروشان را حذف و پرداخت را تضمین میکند. بیتکوین از منظر مصرفکننده هم جذاب است- آنها میتوانند بیتکوین را در کیف پول دیجیتالی خودشان ذخیره کنند و از آن بهعنوان پول نقد در کشورهای مختلف برای پرداختهای آنلاین جهانی یا پرداختهای فردبهفرد استفاده کنند. البته همه اینها با آگاهی از اینکه دادههای شخصیشان محافظتشده و خصوصی باقی میماند. بانکهای مرکزی اکنون در حال بررسی استفاده از پول دیجیتال رمزنویسی شده محافظتشده و انتقال بیتکوین، برای انجام نقلوانتقال بینبانکی ارزان، نسبتاً سریع و امن هستند. با توجه به این موضوع ممکن است امسال ارزهای دیجیتالی از پذیرش گستردهتری میان افراد برخوردار شوند.
مصرفکنندگان، گزینههای پرداخت بیشتر
در سالهای اخیر شاهد ظهور نوآوریهای پرداخت بسیاری بودهایم از قبیل NFC، کیف پول، کارتهای EMV و اپلیکیشن پرداخت موبایلی. به نظر میرسد که مصرفکنندگان امروزی تابهحال چنین انتخابهای متنوعی در حوزه پرداخت نداشتهاند؛ اما چیزی که واضح است این است که آنها میخواهند انتخابهای بیشتر و متفاوتی درباره چگونگی پرداخت داشته باشند که بستگی به نوع تراکنش و چگونگی انجام آن، بهصورت حضوری یا آنلاین و مکان انجام آن دارد. شاید این موضوع توضیحی بر این مسئله باشد که چرا در سال ۲۰۱۵ ما شاهد ایجاد دو گونه متفاوت از خردهفروشان آنلاین بودیم. اولین نوع مربوط به کمپانیهای کوچک و افراد تازهوارد به بازار بود که به دنبال پلتفرم فول سرویس تجارت الکترونیکی بودند که یک فروشگاه اینترنتی، پرداخت و لجستیک را در هم ادغام کنند. دومین نوع مربوط به سطح وسیعی از بازیگران بود که تا جای ممکن به دنبال تنوع بیشتر، انتخاب کارفرمایان و فروشندگان مناسب برای بازار و کانالی بودند که از طریق آن عملیاتی انجام میدهند.